توضیح اجمالی طرح مسجدمحور

توضیح اجمالی طرح مسجدمحور

تربیت جوانان کارآمد در عرصه هایی مختلف اجتماعی

تربیت جوانان کارآمد در عرصه هایی مختلف اجتماعی به عنوان هدف و راهبرد اصلی دبیرستان سعدی می باشد. این راهبرد به قدری اهمیت دارد که به جرئت می توان گفت در صورت توفیق، می توان امیدوار بود،دانش آموزان به جایگاه خود در خانواده و جامعه و نقش سازنده در آینده کشور اسلامی، آشنا و به تربیت بخش عمده ای از از بدنه موثر و متدین در سطح شهرستان منجر شود.

شروع فعالیت تربیتی از سنین اثر پذیری

  • اولین راهبرد در تربیت نسل کارا با شاخص های ذکر شده شروع فعالیت تربیتی از سنین اثر پذیری نوجوان است. هنگامی که شخص سنین نوجوانی را پشت سر می گذارد عملا خمیرمایه مستعد او شکل گرفته و به سختی بنیانها و میانی فکری و عقیدتی اش دستخوش تغییر و اصلاح خواهند شد. هماهنگونه که پیامبر گرامی اسلام نیز می فرمایند: «العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر». لذا راهبرد طرح جامع تربیتی معطوف به شروع فعالیت تربیتی از سنین اثر پذیری (دوران راهنمایی و در صورت ایجاد زمینه از دوران دبستان و حتی پیش از آن) می باشد.

مربی محوری

  • تجربیات موفق تربیتی نشان داده اند که نمی توان تأثیری ماندگار و عمیق بر فکر و روح نوجوان گذاشت مگر آنکه نوجوان آموزگار خود را به سان یک مربی، هدایتگر و رفیق راه دیده و از شخصیت او الگو گیری عملی داشته باشد. تدریس تنها، صرف وقت اندک و کلیشه ای برای دانش آموز، گفتار تنها بدون الگودهی عملی، گزاره هایی هستند که متأسفانه بر فضای آموزش و پرورش کشور حاکم شده اند و تربیت فرزندان را به شدت دچار افت کیفی نموده اند.
  • مقام تعلیم با مقام تربیت تفاوت اساسی دارد. اسم «رب» در میان اسامی جلاله الهی جایگاه ویژه دارد. مربی همنشینی است که آن به آن به تربیت و باروری متربی خویش پرداخته و به طور همه جانبه و مستمر وضعیت رشد و کمال او را مورد رصد قرار می دهد.
  • گماردن فردی به عنوان مربی (سوای از معلم و آموزگار) یعنی گماردن یک پدر معنوی و دلسوز برای دانش آموز. الگویی وارسته و جوان که می تواند با همنشینی، زندگی، رصد و همراهی شاگرد خود، به مثابه یک الگوی عملی و تأثیرگذار، معارف دینی را در عمق وجود او جای دهد.

مسجد محوری

«انما یعمر مساجد الله من آمن بالله و الیوم الآخر»«مسجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید» امام خمینی (ره).

از روایات و سیره نبوی چنین بر می آید که در جامعه اسلامی مساجد اصلی ترین کانون اجتماع و فعالیت مسلمین می باشند. در زمان صدر اسلام اهم فعالیتهای مسلمین در این پایگاه مقدس الهی صورت می گرفت. متأسفانه در عصر امروزی کارکرد این مکان حساس و سنگر اسلامی، در حد مجالس ختم و نماز جماعتهای نسبتا کم رونق تنزل پیدا کرده است، حال آنکه به گفته بزرگان و اصحاب تعلیم و تربیت، مسجد سالم ترین، کاراترین و کم عارضه ترین مکان برای فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و تربیتی است.

برکاتی عظیمی همچون استفاده از پتانسیل فضای معنوی، برگزاری هیئات و مراسمات مذهبی و شأن و شئونات مذهبی مسجد، این مکان الهی را تبدیل به بهترین محل برای مرکزیت دادن کار تربیتی نموده است. لذا دبیرستان سعدی با مرکزیت و محوریت مسجد به فعالیتهای تربیتی و آموزشی خود روح می بخشد.